Voorbeeldpersonen en Botox

oktober 20, 2017 - Vraag Welder

Comments are off for this post.

Er begint in Nederland een ethische discussie te ontstaan over reclame op blogs, vlogs en andere sociale kanalen. Bedrijven zoeken manieren om influencers in te zetten voor reclame voor fillers en botox. Een botoxje hier, een fillertje daar, het lijkt allemaal steeds normaler te worden. Beautyvloggers zetten het op YouTube alsof het een deel uitmaakt van de dagelijkse routine. Boodschappen doen, een avondje naar vrienden en nog even langs de kliniek om een botoxbeurt. Op die manier filmden meerdere vloggers de afgelopen tijd een cosmetische behandeling en gooiden het op YouTube. En daar komt kritiek op, want veel mensen zijn bang dat dit het zelfbeeld van jonge meisjes beïnvloedt. Het kijkpubliek van de voornamelijk jonge vrouwelijke vloggers ligt namelijk tussen de 10 en 12 jaar, een doelgroep die erg gevoelig is voor invloeden.

Sommige mensen vinden dat vloggers een voorbeeldfunctie moeten hebben en rekening moeten houden met hun jonge publiek, anderen vinden dat het erbij hoort: vloggers filmen namelijk alles in hun leven en dit is er een onderdeel van. Gelukkig zijn er altijd nog de ouders die de kinderen een halt toeroepen. Eén op de vijf vrouwen denkt op haar twintigste al aan een behandeling bij een plastisch chirurg. Van de vrouwen boven de vijftig wil slechts 6% dat doen. Toch blijken botox en fillers populaire behandelingen. Vooral de lippen of het voorhoofd zijn populaire zones. Veel mensen zijn echter sceptisch over de prijs van botox en fillers. Een derde van de vrouwen vindt dat het te makkelijk is om naar de plastisch chirurg te stappen. Bijna helft daartegen vindt het jammer dat een behandeling zo duur is, waardoor het voor veel vrouwen onbereikbaar blijft. Natuurlijk zijn er ook goedkope fillers, maar dit brengt meer risico’s met zich mee. Zorg altijd dat u zichzelf met voldoende voorkennis bij een ervaren kliniek laat behandelen.

Vraag Welder